Εντουάρ Λουί: Η ταυτότητά σου δεν είναι ιδιωτική ιδιοκτησία

 Από: jacobin.com               Édouard Louis: Your Identity Isn’t Private Property

Μετάφραση: Σωτήρης Σιαμανδούρας

Ο συγγραφέας Εντουάρ Λουί ερωτήθηκε αν πιστεύει ότι κάποιος που δεν έχει το δικό του βίωμα της ομοφοβίας θα μπορούσε να ανεβάσει μια θεατρική διασκευή ενός από τα βιβλία του. Στην απάντησή του επιχειρηματολογεί ενάντια σε μια περιοριστική αντίληψη της ταυτότητας ως ιδιοκτησίας που ανήκει σε κάποιους από εμάς.

 Εχθές, ένας σκηνοθέτης θεάτρου που ήθελε να ανεβάσει μια διασκευή ενός από τα βιβλία μου μού έγραψε. Είπε ότι δεν ήταν βέβαιος αν είχε το δικαίωμα να πει την ιστορία μου, αφού είναι στρέιτ ενώ εγώ είμαι ένας ομοφυλόφιλος που γράφει για την ομοφυλοφιλία. Ορίστε τι απάντησα -και σκέφτηκα ότι θα ήταν καλή ιδέα να το μοιραστώ μαζί σας, να πω άπαξ και διά παντός τι νομίζω για αυτά τα ερωτήματα.

1. Έχεις πάντοτε το δικαίωμα να κάνεις ό,τι θελήσεις και κανείς άλλος δεν μπορεί να σου πει τι μπορείς και τι δεν μπορείς να κάνεις. Οι άνθρωποι που νομίζουν ότι είναι αριστεροί αλλά τραβάνε μια γραμμή ανάμεσα στο ποιος έχει δικαίωμα να μιλήσει και ποιος πρέπει να το βουλώσει είναι στην πραγματικότητα δεξιοί.

2. Η εμπειρία δεν είναι αλήθεια. Μπορεί να είναι μια πηγή της αλήθειας, μπορεί να βοηθήσει, αλλά δεν αποτελεί ποτέ εγγύηση. Στη ζωή μου είδα ομοφοβικούς ομοφυλόφιλους, συνάντησα κάποιους μη λευκούς ρατσιστές και κάποιες μισογυνικές γυναίκες. Η εμπειρία δεν προστατεύει κανέναν από τις ιδεολογίες. Συνεπώς, το ερώτημα δεν είναι ποτέ ποιος μιλάει αλλά τι είναι αυτό που λέει. Το θέμα είναι το περιεχόμενο του λόγου. Το ερώτημα είναι το εξής: Λες κάτι που βοηθά τους ομοφυλόφιλους ή κάτι που τους προσβάλει; Λες κάτι που μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους της εργατικής τάξης ή κάτι που τους κάνει λιγότερο ορατούς; Λες κάτι που τους οπλίζει ή κάτι που αναπαράγει την εκμετάλλευσή τους;

 3.  Οι άνθρωποι που σκέφτονται την ταυτότητα ως κάτι που ανήκει μόνο σε μια ομάδα ανθρώπων είναι καπιταλιστικοί. Αποτελούν μέρος της καπιταλιστικής καταπίεσης. Ομιλούν για την ταυτότητα σαν να είναι κάποια μικρή ιδιοκτησία -το σπίτι μου, το αυτοκίνητό μου, το πορτοφόλι μου, η ταυτότητά μου, η κουιριά μου. Αυτό είναι λάθος. Η ταυτότητά μου δεν μου ανήκει. Ανήκει σε σένα στον ίδιο βαθμό που ανήκει και σ’ εμένα. Η ομοφυλοφιλία μου δεν είναι κάτι που μου ανήκει, συνεπώς μπορεί ο καθένας να ομιλεί γι’ αυτήν -και πάλι, το ερώτημα είναι τι λένε γι’ αυτήν οι άνθρωποι και όχι ποιος μιλάει.

4.  Δεν πιστεύω στην ιδέα του σφετερισμού γιατί δεν πιστεύω στην ιδιοκτησία. Και σε κάθε περίπτωση, προτιμώ να ζω σε μια κοινωνία κλεφτών παρά σε μια κοινωνία ιδιοκτητών. Και αγαπώ τον Ζαν Ζενέ περισσότερο από τον Στιβ Τζομπς. (Γνωρίζω φυσικά ότι οι ιδιοκτήτες, ιστορικά, έγιναν ιδιοκτήτες διότι έκλεψαν. Υπάρχει λοιπόν μια σύνδεση ανάμεσα στα δύο, μια σύνθετη σύνδεση. Αλλά τα συμβολικά αγαθά, όπως η γλώσσα, δεν λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν τα χρήματα ή η γη. Αν πάρω πενήντα ευρώ από εσένα ή αν σου πάρω τη γη, δεν τα έχεις πια. Αν όμως πάρω την ιστορία σου, την έχεις ακόμη. Η γλώσσα δεν είναι κάτι που μπορείς να κόψεις σε κομμάτια, σε αντίθεση με τα υλικά αντικείμενα είναι κάτι που πολλαπλασιάζεται. Για τον λόγο αυτό, στο πεδίο της τέχνης και της λογοτεχνίας οι ηττημένοι της ιστορίας είναι πάντοτε οι νικητές. Εκείνοι που αποστερήθηκαν τα πάντα είναι εκείνοι που στο τέλος μιλάνε. Εκείνοι είναι που δημιουργούν τα όμορφα πράγματα, γιατί η γλώσσα δεν είναι κάτι που μπορείς να κλέψεις -τουλάχιστον όχι για πάντα. Πάντοτε εκ νέου αναδύεται. Για τον λόγο αυτό, οι μεγαλύτεροι συγγραφείς -ή η συντριπτική τους πλειοψηφία- προέρχονται από καταπιεσμένες πληθυσμιακές κατηγορίες. Για τον λόγο αυτό, οι μεγαλύτεροι συγγραφείς είναι η Τόνι Μόρισον, η Ανί Ερνό, ο Τζέιμς Μπόλντουιν, η Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, η Τζαμάικα Κίνκεϊντ, η Γιουν Λι, ο Τας Ο.)

5.  Εδώ μιλάμε για θέατρο. Το θέατρο έχει να κάνει με την ομορφιά της αποστέρησης. Όταν διασκευάζεις κάτι για τη ζωή μου, παίρνεις τη ζωή μου, την αποστερούμαι, και αυτό είναι κάτι καλό. Γιατί δεν επέλεξα τη ζωή μου. Δεν επέλεξα να είμαι γκέι, να ανήκω στην εργατική τάξη ή να γεννηθώ σε έναν προκαθορισμένο κόσμο. Επειδή εγώ δεν επέλεξα είναι επίσης ζωτικής σημασίας να έχω και κάποιον άλλον να φροντίζει την ιστορία μου για μένα και στη θέση μου. Θα έπρεπε να έχουμε ένα θεμελιώδες δικαίωμα να μην κουβαλάμε τον πόνο ή τη βία που δεν επιλέξαμε ποτέ, να έχουμε κάποιον άλλον να το κάνει για εμάς. Οι άνθρωποι που νομίζουν ότι είναι προοδευτικοί αλλά μας αναγκάζουν να μιλάμε για όσα βιώσαμε, και μόνο για όσα βιώσαμε, είναι βίαιοι. Θέλουν να τραβήξουμε και με το στόμα μας ό,τι τραβήξαμε ήδη με τα σώματά μας, με τη σάρκα μας, ενάντια στη βούλησή μας. Δεν θέλουν να βγούμε από αυτό. Ρωτήστε γυναίκες που βίωσαν σεξουαλική βία: πολλές από αυτές δεν θέλουν να μιλάνε για αυτό, δεν θέλουν να το ξαναζούν μέσα από την πράξη της ομιλίας, δεν θέλουν να έχουν την ευθύνη γι’ αυτό. Το να έχουν κάποιον να μιλάει εκ μέρους τους είναι μια απελευθέρωση. Για μένα ήταν. Έγραψα ένα βιβλίο για τον βιασμό. Ο Τόμας Οστερμάιερ το διασκεύασε για το θέατρο. Τα τελευταία δύο χρόνια περίπου δεν έχω νιώσει αρκετά δυνατός για να μιλήσω για αυτό το θέμα, με πονάει, οπότε, κάθε φορά που το κάνει ο Τόμας δεν χρειάζεται να το κάνω εγώ. Αυτός είναι ένας θετικός σφετερισμός. Ένα είδος σφετερισμού που αποδίδει σε όσους υποφέρουν το προνόμιο της σιωπής.

6. Αυτό μου θυμίζει τους ανθρώπους που λένε ότι οι γκέι είναι όλο και λιγότερο πολιτικά στρατευμένοι. Άκουσα κάποιον να λέει, πριν από μερικούς μήνες, «Όταν πηγαίνεις στο Pride, βλέπεις όλο και λιγότερους γκέι, τώρα πια θέλουν όλοι να αγοράσουν ένα σπίτι και να πάρουν σκύλο.» Αλλά γιατί θα έπρεπε ο ρόλος των γκέι να είναι να παλεύουν; Γιατί δεν μπορούν άλλοι να παλέψουν στη θέση μας; Έχουμε ήδη υποφέρει τόσο πολύ στη ζωή μας, τόσο συχνά. Γιατί θα έπρεπε να υποφέρουμε ξανά παλεύοντας. Το να παλεύεις είναι εξοντωτικό. Το να παλεύεις προκαλεί πόνο, σε κάνει ευάλωτο, σε κάνει και πάλι στόχο. Η πολιτική προκαλεί εξάντληση, ένταση, άγχος, και εμείς οι γκέι είμαστε ήδη εξουθενωμένοι από τη ζωή μας, από τις ύβρεις που δεχτήκαμε στην παιδική μας ηλικία, από την απόρριψη με την οποία ήρθαμε αντιμέτωποι. Έχουμε ένα θεμελιώδες δικαίωμα να ξεκουραστούμε και, κατά συνέπεια, ένα θεμελιώδες δικαίωμα να έχουμε άλλους ανθρώπους να μιλάνε εκ μέρους μας. Προφανώς, θέλω οι άνθρωποι να παλεύουν. Εγώ παλεύω, προσπαθώ να παλεύω, γράφω -είναι το μόνο πράγμα που κάνω. Αλλά είναι κάτι που θέλω να αποφασίζω, όχι κάτι που μπορούν να μου επιβάλουν άλλοι άνθρωποι λόγω της ταυτότητάς μου. Και αναφέρομαι εδώ κυρίως στην ομοφυλοφιλία μου. Αλλά πιστεύω ότι αυτό που λέω ισχύει και για άλλους ανθρώπους εξ ίσου. Η μητέρα μου είναι μια γυναίκα της εργατικής τάξης, και δεν θέλει να μιλάει για τη φτώχια, δεν θέλει να κάνει πολιτική συζήτηση γύρω από αυτό, είναι υπερβολικά εξαντλημένη από πενήντα χρόνια ζωής στη φτώχια. Στο εργατικό περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα, οι άνθρωποι συχνά έλεγαν ότι τα αριστερά κόμματα τους αγνοούσαν -«Κανείς δεν μιλάει για εμάς.» Δεν έλεγαν, «Θέλουμε να μιλήσουμε.» Έλεγαν, «Κανείς δεν μιλάει για εμάς.» Πολλοί άνθρωποι που υπέφεραν πολύ θέλουν να μιλήσουν άλλοι άνθρωποι για εκείνους. Αποτελεί μικροαστική φαντασίωση το να νομίζει κανείς ότι όλοι ονειρεύονται να μιλήσουν για τον εαυτό τους, να προσθέσουν κι αυτή την οδύνη σε όλες τις υπόλοιπες μορφές οδύνης από τις οποίες ήδη πέρασαν. Το πρόβλημα με το πολιτικό πεδίο σήμερα είναι ότι ελέγχεται όλο και περισσότερο από την αστική τάξη, και οι αστοί νομίζουν ότι ο φανταστικός τους κόσμος είναι ο πραγματικός κόσμος.

7. Αν οι γκέι ή τρανς άνθρωποι θέλουν να μιλήσουν για τα εαυτά τους, τότε θα πρέπει να μπορούν να το κάνουν. Αν οι άνθρωποι της εργατικής τάξης θέλουν να μιλήσουν για τους εαυτούς τους, τότε θα πρέπει να μπορούν να το κάνουν. Είναι αλήθεια ότι φιμωθήκαμε για τόσο πολύ καιρό που από πολλούς μετατραπήκαμε σε καρικατούρες. Αλλά αυτό είναι ένα διαφορετικό θέμα. Δεν θα έπρεπε να αποτελεί εμπόδιο στο να μιλάνε άλλοι άνθρωποι. Το να δίνουμε νέα δικαιώματα σε ανθρώπους, όπως το δικαίωμα στον λόγο, δεν συνεπάγεται αφαίρεση αυτού του δικαιώματος από άλλους ανθρώπους. Αυτή είναι, και πάλι, μια τάση συντηρητική. Όλοι οι δεξιοί πολιτικοί παίζουν με αυτή την ιδέα: λένε ότι πρέπει να στερήσουμε από κάποιους ανθρώπους τα δικαιώματά τους προκειμένου να κάνουμε καλύτερη τη ζωή άλλων ανθρώπων. Αυτό είναι ένα ψέμα.

8. Φυσικά, αν έχετε ερωτήσεις, αν έχετε αμφιβολίες, μπορείτε να ρωτήσετε κάποιους γκέι ανθρώπους γύρω σας. Το κάνουμε πάντοτε αυτό όταν δουλεύουμε. Έτσι είναι η τέχνη. Είναι μια συλλογική διαδικασία. Έχει να κάνει με την ανταλλαγή, με την προσπάθεια να φτάσουμε στην αλήθεια. Ακόμη κι εγώ, όταν γράφω για έναν γκέι χαρακτήρα, ή για οποιονδήποτε άλλον χαρακτήρα, ή για τη μητέρα μου, φοβάμαι μήπως δεν είμαι δίκαιος, μήπως είμαι απλοϊκός ή γελοιογραφικός ή μήπως κάτι μου διαφεύγει. Ρωτώ λοιπόν τους φίλους μου, ξαναδιαβάζουν τη δουλειά μου, μού κάνουν προτάσεις. Και κάποιες φορές κάνω λάθη, παρά το γεγονός ότι είμαι γκέι, όταν γράφω για την ομοφυλοφιλία. Γιατί η εμπειρία δεν είναι το άπαν. Οπότε, παρόμοιο θα είναι και για σένα να ανεβάσεις ένα έργο με έναν γκέι χαρακτήρα, ακόμη κι αν είσαι στρέιτ. Θα δουλέψεις. Έτσι είναι η τέχνη. Θα μιλήσεις. Θα κάνεις λάθη. Θα προσπαθήσεις να τα διορθώσεις. Ανεξάρτητα από το από πού είσαι, ανεξάρτητα από το τι γράφει η ταυτότητά σου, ανεξάρτητα από το με ποιον κοιμάσαι τη νύχτα. Γιατί, και πάλι, το μοναδικό που προέχει είναι το τι θέλεις να πεις -και είμαι βέβαιος ότι θέλεις να πεις χειραφετητικά πράγματα. Γιατί, και πάλι, κανείς δεν μπορεί να σου πει για τι να μιλήσεις και για τι όχι. Γιατί ζούμε σε έναν κοινό κόσμο και τα πάντα ανήκουν σε όλους. Ελπίζω αυτά τα λίγα λόγια να σου δώσουν δύναμη. Να έχεις μια όμορφη μέρα, Εντουάρ

Μετάφραση: Σωτήρης Σιαμανδούρας

Από: jacobin.com 15.

Για την Ειδική Περιβαλλοντική μελέτη των περιοχών Natura

Είναι αρκετές  δεκαετίες που έγινε κατανοητό -στους επιστήμονες και όχι μόνο- ότι οι συνθήκες στη βιόσφαιρα πλανήτη γη (μέσα στην οποία ζει και ο άνθρωπος), αλλάζουν εξ αιτίας ανθρώπινων δραστηριοτήτων, σε κατεύθυνση διαρκώς δυσμενέστερη για τη ζωή όπως την ξέρουμε επάνω στον πλανήτη. Μάλιστα για να δείξουν την καταστροφικότητα της ανθρώπινης παρέμβασης, καθιέρωσαν την ονομασία «ανθρωπόκαινος» για μια νέα γεωλογική εποχή στην οποία ο κύριος παράγων αλλαγής των μορφών ζωής επάνω στον πλανήτη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος.

Η κατανόηση της ανάγκης προστασίας της φύσης οδήγησε στη δημιουργία του δικτύου Natura 2000 που είναι ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο προστασίας των ειδών και των ενδιαιτημάτων τους. Το δίκτυο Natura 2000 αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα ευρωπαϊκά προγράμματα για την προστασία των ειδών και ακρογωνιαίο λίθο της πολιτικής της Ε.Ε. για τη διατήρηση της φύσης.

Συνολικά 446 περιοχές που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα (19% της έκτασης της χώρας), από τη Θράκη έως την Κρήτη και από την Κέρκυρα έως το Καστελόριζο, αποτελούν το ελληνικό τμήμα του ευρωπαϊκού δικτύου Natura 2000, του μεγαλύτερου δικτύου προστατευόμενων περιοχών του κόσμου.

Ο ρόλος του δικτύου για την προστασία των πιο πολύτιμων οικολογικά περιοχών της χώρας μας, αλλά και δεκάδων ειδών φυτών και ζώων που συναντάμε στην ελληνική φύση, είναι καθοριστικός, ειδικά σε περίοδο κρίσης για την παγκόσμια βιοποικιλότητα, όπως η σημερινή. Ακόμα περισσότερο, όταν γνωρίζουμε ότι προστατεύοντας τα πιο σημαντικά φυσικά οικοσυστήματα της χώρας μας, καταφέρνουμε ταυτόχρονα να «θωρακιστούμε» απέναντι στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης. 

Εν τούτοις παρ’ ότι οι περιοχές προστασίας έχουν επιλεγεί και οριοθετηθεί όλες από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, μέχρι τώρα δεν έχει θεσμοθετηθεί καμία προστασία γι’ αυτές, αφού δεν έχουν ολοκληρωθεί και θεσμοθετηθεί οι απαραίτητες Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες (ΕΠΜ), που θα καθόριζαν τα προστατευταία και τους περιορισμούς σε δραστηριότητες που είναι επιβαρυντικές για αυτά.   Κύριος λόγος η αντιδράσεις στους περιορισμούς που προσπαθούσαν να επιβάλλουν οι ειδικές μελέτες. Κυρίως οι περιορισμοί στη δυνατότητα δόμησης ή η απαγόρευση της.             

Στη Λέσβο γύρω στο 2000, με μια Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη έγινε απόπειρα να εγκριθούν κανόνες για την προστασία του ευαίσθητου οικοσυστήματος του κόλπου Καλλονής και των παράκτιων υγροβιότοπων. Ο ξεσηκωμός ενάντια στους περιορισμούς δεν επέτρεψε την θεσμοθέτηση της προστασίας.  Κύρια αιτία η απαγόρευση της δόμησης σε κάποιες μικρές, εξαιρετικά ευαίσθητες περιοχές. Εμφανίστηκε και πανό με σύνθημα «Όχι στη φύση», σουρεαλιστική έμπνευση που δείχνει και το επίπεδο του διαλόγου. 

Οι προσπάθειες να θεσμοθετηθεί η προστασία των περιοχών του δικτύου συνεχίστηκαν με διαλείμματα και με διαφορετικές λογικές και φτάσαμε στην πολύ πρόσφατη διαβούλευση για τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες και τα Σχέδια Διαχείρισης για όλες τις Περιοχές Νατούρα 2000 της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.  Όπως δείχνουν οι τοποθετήσεις του Περιφεριακού τμήματος του Τεχνικού Επιμελητηρίου, της Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Λέσβου, και εκπροσώπων επαγγελματιών υπάρχουν έντονες αντιρρήσεις για τους περιορισμούς που επιβάλλονται από τη μελέτη σε πολλές δραστηριότητες. 

Ταυτόχρονα σχεδόν όλοι δηλώνουν εμφατικά ότι είναι υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος.  Πως όμως μπορεί να προστατευθεί το περιβάλλον αν δεν ελεγχθούν οι καταστρεπτικές δραστηριότητες στις πιο ευαίσθητες περιοχές; 

Δόμηση, κτηνοτροφία, αλιεία. Δραστηριότητες εξαιρετικά σημαντικές για την κοινωνία και την οικονομία. Αξεδιάλυτα συνδεδεμένες με το περιβάλλον, ευεργετικές για την κοινωνία όταν σέβονται τις αντοχές του περιβάλλοντος, αλλά πολύ επιβαρυντικές για τον τόπο και την οικονομία του μεσοπρόθεσμα όταν δεν σέβονται τα όρια αυτών των αντοχών.   

Η δόμηση που δε ρυθμίζεται από ολοκληρωμένο χωρικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό, ο οποίος λαμβάνει υπ’ όψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε τόπου, αποτελεί για τη χώρα μας τον απειλητικότερο κίνδυνο υποβάθμισης του τοπίου των οικοσυστημάτων και της οικονομικής προοπτικής αυτού του τόπου.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι κάθε προσπάθεια νομοθετικής ρύθμισης βρίσκεται αντιμέτωπη με τις ομάδες πολιτών που προσπορίζονται από αυτές ή πιστεύουν – λανθασμένα εν γένει – ότι υποβαθμίζονται οι οικονομικές προοπτικές τους.  Σε μεγάλο βαθμό η κύρια υπαιτιότητα είναι η ανεπάρκεια και η ολιγωρία της πολιτείας. Ή η επί πολλές δεκαετίες διατήρηση ενός καθεστώτος που ευνοεί τις αρπαχτές των κερδοσκόπων σε βάρος του περιβάλλοντος και δίνει φρούδες ελπίδες στους πολλούς ότι μπορούν κι’ αυτοί να βρεθούν στους κερδισμένους.

Να λοιπόν ένα ρεπορτάζ που ασχολείται με το θέμα, αυτούς που κερδίζουν από αυτή την οικοδόμηση και την άποψη κάποιων που ασχολούνται επιστημονικά με το θέμα:    https://www.naftemporiki.gr/finance/economy/1916216/i-ektos-schedioy-domisi-kai-i-ekklisi-gia-voitheia-apo-ependytes-apo-germanofones-chores-pros-tin-proedro-tis-dimokratias/    «… «η έννοια της εκτός σχεδίου δόμησης είναι μια στρεβλή έννοια που καταστρατηγεί τον πολεοδομικό και τον χωροταξικό σχεδιασμό και δεν υφίσταται σε καμία ευρωπαϊκή χώρα… Στις χώρες της Ευρώπης δεν υφίσταται η έννοια της εκτός σχεδίου δόμησης, παρά μόνο για λόγους δημοσίου συμφέροντος…»

Και η αλήθεια είναι πως δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να διαπιστώσει ταξιδεύοντας στην ελληνική επαρχία πως το περιβάλλον πλέον ασφυκτιά από την υπερβολική και άναρχη δόμηση. Παντού μπορεί κανείς να χτίσει, αρκεί να διαθέτει τα χρήματα. Η Ελλάδα μοιάζει σαν ένα τεράστιο οικόπεδο που προσφέρεται προς τεμαχισμό και πώληση και το ελληνικό κράτος φαίνεται ανήμπορο να την προστατεύσει.»

Ας εξετάσουμε όμως το θέμα και αντίστροφα. Υπάρχει τόπος που μπορούμε να πούμε ότι «εδώ δε θα κτίσουμε; Ότι εδώ τη γη την χρειαζόμαστε για άλλες χρήσεις εξ ίσου πολύτιμες για τη ζωή ;»   Κατοικίες διάσπαρτες, μακριά από οικιστικό ιστό δεν προσφέρουν κατοίκηση γιατί ο άνθρωπος κατοικεί πρώτιστα σε οικισμούς με συνοχή, με δίκτυα (ύδρευση, αποχέτευση, κοινόχρηστους χώρους (πλατείες, εμπορικές περιοχές, περιοχές διασκέδασης και κοινωνικής συνεύρεσης) και υποδομές εξυπηρετήσεων. Όλα αυτά απαιτούν σχεδιασμό και ανασχεδιασμό. Και ο  δικός μας τρόπος να κτίζουμε ανεξέλεγκτα εκτός σχεδίου, όχι μόνο καταστρέφει το περιβάλλον το οποίο είναι ο θεμελιώδης πόρος για τη ζωή μας, αλλά εξαντλεί οικονομικά και εμποδίζει τον σχεδιασμό της ορθολογικής οικιστικής οργάνωσης.

Κτηνοτροφία και υπερβόσκηση.  Το 1984 το Υπουργείο Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος προχώρησε σε ένα Πρόγραμμα Αναγνώρισης του Φυσικού Περιβάλλοντος της Χώρας και αναθέτει σε ομάδα ειδικών επιστημόνων, τη μελέτη για τον νομό Λέσβου. Από τα συμπεράσματα της μελέτης μεταφέρουμε : «Στο δυτικό τμήμα της Λέσβου εμφανίζονται έντονα φαινόμενα διάβρωσης του εδάφους. Αιτία για το φαινόμενο αυτό είναι η υπερβόσκηση η οποία δεν αφήνει να αναπτυχθούν τα φυτά που μπορούν και συγκρατούν το έδαφος με τις ρίζες τους. Πρέπει να προσεχθεί το φαινόμενο και να ελεγχθεί η βόσκηση των ζώων, διότι σε αντίθεση περίπτωση θα υπάρξουν καταστροφικές συνέπειες στο έδαφος της περιοχής. Υπάρχουν προτάσεις του Υπουργείου Γεωργίας για την αντιμετώπιση του προβλήματος και πρέπει να γίνουν και άλλες μελέτες, ώστε να αναληφθεί δράση πριν είναι πολύ αργά.»

Από το 1984 μέχρι τώρα καμία ενέργεια αποτρεπτική της πορείας προς την ερημοποίηση δεν έγινε. Αντίθετα ο αριθμός των αιγοπροβάτων αυξήθηκε σημαντικά. Στη μελέτη δεν επιβάλλεται μείωση των ζώων, αλλά για την δυνατότητα αύξησης του ζωικού κεφαλαίου πρέπει να έχει προηγηθεί εκπόνηση και έγκριση ειδικής μελέτης βοσκοϊκανότητας στην περιοχή.  

Αλιεία.  Η μελέτη απαγορεύει τη χρήση εργαλείων που σύρονται στο βυθό για τη σύλληψη οστρακόδερμων (αργαλειός, λαγκάμνα κλπ). Προτρέπουμε να αναζητήσετε τη λαγκάμνα με μηχανή αναζήτησης (google κλπ.) τη σελίδα που περιλαμβάνει πολλά κείμενα, άρθρα και βίντεο για αυτό το εργαλείο για το οποίο διαμαρτύρονται ακόμη και πολλοί αλιείς στο κόλπο της Καλλονής.

Η.Π.

Υ.Γ. Το παραπάνω κείμενο είναι αρκετά ελλιπές σε σχέση με πολλές πτυχές του θέματος. Κυρίως με τις σχεδόν διαχρονικές ευθύνες και τις υστεροβουλίες της πολιτείας και των κυβερνήσεων στη δημιουργία των δυσκολιών και των αδιεξόδων στα θέματα του περιβάλλοντος. Η ανάλυση τους όμως απαιτεί τη συγγραφή βιβλίου και ο στόχος σ’ αυτό το κείμενο είναι πρώτα η δική μας ευαισθητοποίηση η οποία είναι το πρώτιστο για την σωστή αντιμετώπιση του θέματος και κυρίως για την αντιμετώπιση των κυβερνητικών ανεπαρκειών.

Λάβαμε προς δημοσίευση και θέτουμε στην κρίση σας

                S.O.S

                       υπό του Γ. Τ 

Τις προάλλες κηδέψαμε και τον Δημήτρη Βουνάτσο.

Αμφιλεγόμενη προσωπικότητα ο Βουνάτσος.

Αλλά προσωπικότητα

Όσοι θέλησαν να τον μιμηθούν

Αλλά και όσοι τον πολέμησαν

Θα πρέπει να το ξανασκεφτούν.

Μόνο κλέφτη και γκαστρωμένο

Δεν θα με πουν, έλεγε…

Δεδικαίωται.

——————————————–

Όταν θέλεις να τιμήσεις έναν άνθρωπο

και μάλιστα πεθαμένο, θα πρέπει πρώτα

να έχεις τιμήσει εσύ τη ζωή σου και το όνομά σου,

αλλιώς κηλιδώνεις το όνομα του νεκρού.

———————————————————–

«Βγήκαν   αντάρτες στα βουνά

τα Ρουμελιώτικα παιδιά

και το πρώτο παλληκάρι

όλοι το φωνάζουν Άρη»

Τραγουδιέται ακόμα στα χωριά του Βάλτου, στο Κομπότι

και στην ορεινή Ακαρνανία.

«Δέσπω μ’ το Άρη σκότωσαν

Δέσπω μ’ και τον Τζαβέλα

Μηδέ τον Άρη σκότωσαν

Μηδέ και τον Τζαβέλα

Κάτι παιδιά τους είδανε

που παν για τη Σερβία»

Τραγουδιέται ακόμα στα χωριά της Ηπείρου

Τζουμέρκα κι απάνω

Τραγουδιούνται από κοπέλες κι άντρες

που δεν γνώρισαν τι θα πεί

Χρηματιστήριο Αξιών.

————————————————————————————–

Όλοι γνωρίζουμε τους δέκα άθλους του Ηρακλέους.

Τον ενδέκατο τον ανακάλυψε προσφάτως

ο ιστοριοδίφης και ιατροφιλόσοφος κ. Μάκης Αξιώτης

 και είναι η Νότια Παράκαμψη Μυτιλήνης.

Έχει δε, όλα τα χαρακτηριστικά

των προηγουμένων δέκα.

————————————————————————————

Υπάρχει και άλλη τεκμηριωμένη άποψις

ότι η «Νότιος Παράκαμψις Μυτιλήνης

είναι ο τίτλος μιας αγνώστου τραγωδίας του Σοφοκλέους……

Δύσκολα τα πράγματα…..

Μόνον ένα συνέδριο της Νέας Αριστεράς

θα μπορούσε να αποφανθεί

περί της πατρότητας της Νοτίου Παρακάμψεως Μυτιλήνης.

Σοφοκλής ή Ηρακλής;;;;;;

————————————————————————————-

Γνωρίζω από τώρα τα συμπεράσματα

του συνεδρίου.

Γνωρίζω και τους άνδρες.

Ούτε Σοφοκλής, ούτε Ηρακλής.

Βουκλαρής!!!

Ο μόνος διαθέτων χιούμορ για τραγωδία.


Δύο λεπτά από μια ταινία  

Το δώρο της ποικιλίας. Βεβαιότητα, ο εχθρός της ενότητας.   

  • στον εκλιπόντα Πάπα που αγαπήσαμε

(Ταινία «Κονκλάβιο», από 35.50¨ έως 38.00¨)

(Ο εντεταλμένος να διευθύνει το κονκλάβιο της εκλογής του νέου Πάπα απευθύνεται προς τους σύνεδρους – εκλέκτορες – υποψηφίους)

Επιτρέψτε μου να μιλήσω από καρδιάς μια στιγμή.  Ο Άγιος Παύλος είπε : «Να υπόκεινται ο ένας στον άλλον από ευλάβεια προς τον Χριστό». Για να μεγαλώνουμε μαζί πρέπει να είμαστε ανεκτικοί. Κανένα πρόσωπο ή παράταξη να επιδιώκει να κυριαρχήσει στον άλλον. Και μιλώντας στους Εφέσιους που ήταν ένα μείγμα από εβραίους και εθνικόπιστους ο Παύλος μας θυμίζει ότι το δώρο του Θεού στην εκκλησία είναι η ποικιλία, αυτή η ποικιλομορφία της ανθρώπων και απόψεων που δίνει στην εκκλησία μας τη δύναμη της. Και κατά την πορεία μου τα τόσα χρόνια στην υπηρεσία της μητέρας Εκκλησίας μας επιτρέψτε μου να σας πω, υπάρχει μια αμαρτία η οποία φοβάμαι υπάρχει σε όλους. Η βεβαιότητα. Η βεβαιότητα είναι ο μεγάλος εχθρός της ενότητας. Η βεβαιότητα είναι ο θανάσιμος εχθρός της ανοχής. Ούτε ο Χριστός δεν ήταν βέβαιος στο τέλος. «Θεέ μου, Θεέ μου, γιατί με εγκατέλειψες; Φώναξε μέσα στην αγωνία Του την ενάτη ώρα Του στον σταυρό. Η πίστη μας είναι ένα ζωντανό πράγμα ακριβώς επειδή περπατάει χέρι με την αμφιβολία. Αν υπήρχε μόνο βεβαιότητα θα και όχι αμφιβολία δεν θα υπήρχε μυστήριο και άρα δεν θα χρειαζόταν η πίστη. Ας προσευχηθούμε ο Θεός να μας δώσει έναν πάπα που να αμφιβάλει. Και ας μας χαρίζει έναν Πάπα που αμαρτάνει και ζητά συγχώρεση και μετά συνεχίζει. 

ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ

Παρουσίαση

Το πρώτο αυτό βιβλίο ανάλυσης των κοινωνικών επαναστάσεων από τη σκοπιά της κοινωνικής ανθρωπολογίας, μας ζητάει να προχωρήσουμε πέρα από την άποψη ότι οι επαναστάσεις αποτελούν απλώς βίαιες πράξεις πολιτικής ρήξης και να τις προσεγγίσουμε από τα κάτω προς τα πάνω, ως απόπειρες ριζικής αναδιάρθρωσης του κόσμου στον οποίο ζουν οι άνθρωποι. Μας προτρέπει να αναρωτηθούμε τι συμβαίνει όταν αναλύουμε την επανάσταση μέσα από το τοπικό κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο συμφραζομένων στο οποίο συντελείται; Πώς ο τρόπος κατανόησης των επαναστάσεων μπορεί να αμφισβητηθεί, να τροποποιηθεί και να διευρυνθεί μελετώντας τα επαναστατικά φαινόμενα σε διαφορετικά εθνογραφικά πλαίσια, εξετάζοντάς τα σε σχέση με διαφορετικές κοινωνικές μορφές, διαφορετικές αντιλήψεις του χρόνου, του χώρου, της προσωποσύνης, διαφορετικές θρησκευτικές κοσμολογίες, τοπικές μυθολογίες και τελετουργικές πρακτικές -σε συμφραστικά, δηλαδή, πλαίσια τα οποία συχνά είναι εντελώς διαφορετικά από την καθιερωμένη αντίληψη ότι η επανάσταση είναι ένα κυρίως «σύγχρονο» πολιτικό φαινόμενο. Τι γίνεται, για παράδειγμα, όταν η επανάσταση συντελείται μέσα από το ιδίωμα της φυλετικής ένταξης στη Λιβύη, της προγονικής πνευματιστικής διαμεσότητας στη Ζιμπάμπουε, του σιιτικού μαρτυρίου στο Ιράν, των βουδιστικών ηθικών αξιών στη Μογγολία, της δυτικοαφρικανικής προέλευσης θυσίας στην Κούβα ή της κοσμολογίας των Aymara στη Βολιβία;

(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)